Utvärdering av ridpass

Dressyrpasset med Bosse idag gick över förväntan!
Han har ju varit så stel och osamarbetsvillig den senaste veckan så jag hoppades på att det åtminstone skulle gå att sitta ner på honom.
Men idag var ett sånt ridpass som man önskar att alla var!

Han var väldigt följsam och lyssnade mycket på min hjälper.
När jag började arbeta honom i skritten så hittade han direkt den långa och låga formen som jag var ute efter, han reser ryggen bättre när jag rider honom så och han får lättare för att arbeta med sina bakben.
Jag vet inte ens hur jag ska förklara ridpasset, det var bara helt grymt!

Efter att ha arbetat honom i en låg form i ca 20 minuter så tog jag upp honom lite och körde lite ökningar och samlingar i galopp. Där drog han på en del så efter några one hand stop så gick det mycket bättre, men så fort han kom ner i en arbetstrav så gick han riktigt fint med hela kroppen.
Tyvärr var han väldigt tung då och då men det väger upp tillsammans med resten av ridpasset.
Det är den energin jag vill hitta på tävlingsbanan med, men där är han oftast jättetung och springer hellre på som han vill.
Men jag ska komma ihåg detta ridpasset och bära med mig känslan till nästa dressyrtävling!

Självklart finns det alltid nackdelar med ridpassen med.
Efter all min unghästridning under sommaren så har jag blivit ganska slarvig med min sits, när jag rider Carisma så kommer allting naturligt men man får kämpa så mycket med Bosse och verkligen rida med hela kroppen.
Så min högra häl åker upp väldigt ofta, mina händer glider isär och jag sitter väldigt lätt i sadeln.
När jag rider Bosse måste jag ha en väldigt aktiv sits, måste trampa ner hälarna så jag kommer ner i sadeln bättre och mina händer måste komma högre upp och mer ihop, men det är bara att träna!

Efter att jag har ridit så brukar jag fundera över vad som var bra och dåligt med hästen och vad som var bra och dåligt med mig, på så sätt ser jag mer vad jag behöver träna på under nästa ridpass.
Det är hett tips till er som inte har tillgång till tränare hela tiden, sätt dig ner och skriv ner positiva och negativa saker som du behöver träna på.
Fast man får inte glömma av det till nästa ridpass!

Vi kanske borde lägga upp tips lite då och då?
Visst, vi är inte elitryttare och inte heller proffs. Men alla har något att lära andra!

Nu ska jag vänta på att Josse kommer ut ur duschen och försöka få henne att medverka i ett videoinlägg så kan vi berätta lite om skolan och så!
Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0