Min ridhistoria

Jag tror att året var 2007 då jag hittade en lapp på ICA i ljungkile, där det stog att ett galoppstall i Uddevalla sökte hjälp. Jag har då 10 år och hade suttit på en häst ca 3 gånger i hela mitt liv.
Camilla, som äger stallet, var riktigt snäll och lät mig få komma in i "gänget" på stallet som under den tid jag var där lärde mig det jag behövde. Dock så var jag väldigt liten på den tiden så jag kunde varken sadla eller tränsa de stora hästarna. Jag red hos Camilla nästan varje lördag och söndag i ca 1,5 år.

Bandelero, den minsta hästen i stallet som jag red oftast

Vid årsskiftet 2008/2009 flyttade min underbara kompis Jonna till lilla stenungsund och blev min granne. Jag lärde känna henne, och någon månad efter att hon flyttat hit så kom även hennes c-ponny Roxan efter. Hon blev uppstallad på Golden Arabians, ett litet stuteril i ljungkile som ligger bara 10 minuter från mig om man cyklar. Jag lärde känna Jonna och red med henne flera dagar i veckan. Under sommaren var Jonnas familj sedan tvungna att ta tillbaka en ponny de hade ägt tidigare då han blivit vanvårdad. Den lilla ponnyn hette Felix och var då en 17 årig liten b-ponny blandras shettis och russ. Eftersom jag var den minsta ryttaren och saknade häst blev jag till hösten fodervärd till denna envisa lilla ponnyn! Han har lärt mig otroligt mycket, en riktigt bra läromästare. Dock var han också, som många små ponnyer, ett riktigt matvrak. Och titt som tätt sprang han iväg med lilla mig till närmsta gräsplätt.
Lite fakta som kan beskriva Felix busiga sida: Under vintern red vi nästan alltid barbacka, råkade man hamna fel på hans rygg åkte man av. Jag ramlade av 2-5 gånger per ridpass haha! Tur att det inte var långt till marken ;)

Jag och Felix till vänster, Jonna och Roxan till höger - Hösten 2009

Sommaren 2010 flyttade vi båda hästarna till Stenungsunds ridklubb. Felix såldes sedan i oktober 2010 eftersom jag var för lång.





Jessica (ungdressyr.blogg.se) tävlade Felix ett par gånger i dressyr eftersom hennes egna ponny Zhaalaga, som stog på golden arabians samtidigt, skadat sig.

Våren 2011 började jag sedan rida hos Ellinor. Från och med då tills slutet av sommaren red jag hennes ponny Jasmine, haha som nu Jessica äger. Jasmine har lärt mig EXTRA mycket, och det var roligt att få vara med henne då hon själv utvecklades riktigt mycket den sommaren. Inte av bara mig då, för det var nog inte så mycket, men av Ellinor som gjort ett riktigt bra jobb!
Det gick riktigt bra för mig och Jasmine, och eftersom Ellinor blev för lång kunde hon knappt rida henne mer. Hon gick inte heller igenom första besiktningen när Jessica skulle köpa henne, då planerades det att jag skulle bli fodervärd! Men saker hände och så slutade det med att Jessica köpte henne ändå.






Då blev jag hästlös igen! Under några veckor fortsatte jag att snylta på Ellinors hästar, sen fick jag rida Acke en dag. Som jag skrivit tidigare så klickade det direkt, och där fortsatte det! 

Inte så mycket att skriva eftersom jag inte haft en egen häst, och de hästar jag ridit har inte varit särskilt permanent.

Mitt hästliv !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0