Mer om Acke

Tänkte berätta lite mer inledande om Acke då jag märkte att det blev lite kort.

Det började med att jag skulle rida ut med Ellinors systrar och två av deras kompisar. Vi hade inte hästar nog för att jag skulle kunna rida Bosse eller Carisma, som jag vanligen rider, så det blev Acke jag fick! Det bara klickade mellan oss direkt. Han kändes helt otrolig! Glad, snäll, trevlig med lite extra krut i sig haha. Just då hade han lite problem som vi inte riktig förstod oss på, senare kom vi på att han var öm i framhovarna så skorna åkte på. Eftersom han var lite jobbig så var jag nästan den ända som tyckte om honom i stallet vilket jag inte förstår mig på. Så han fick bli hästen jag tog hand om de dagarna jag red.
Jag kände direkt de första gångerna att jag hittat rätt, vilket jag också fick höra från andra håll på gården.

Vår första träning
Allt gick super för oss och vi har kommit riktigt långt, dock kom det största baklaget i slutet av 2011. Han kände inte för att göra något alls längre, sprang iväg från arbetet i paddocken och sprang iväg i full galopp ute. Men vi han kämpat på och fått riktigt bra träning från Ellinors äldsta syster! Nu känner jag att vi börjar komma tillbaka på banan med lite fuffens håller han fortfarande på med. När han blir uttråkad t.ex så slänger han med huvudet, eller börjar "nicka". Men mer än så är det inte, vilket jag är glad för.

I höstas
I utbildningen så har han inte kommit jätte långt om man tänker på hans ålder, men mycket kan han ändå.
Dressyren - En riktigt trevlig häst när han slappnar av, ett fint och luftigt steg och han vill (oftast) försöka göra rätt!
Hoppning - Vi tränar just nu mycket på hoppningen då jag tänkt starta i April och vi har mycket arbete kvar. Han har inte riktigt förstått att man ska hoppa utan försöker mest bara gå över, och skulle bommen ligga kvar så blir han glad för det haha!
Sommar 2011
Han är en häst med otroligt mycket personlighet och egna åsikter på saker. Vill han inte något blir det mycket övertalning innan han ger sig! Annars är han super söt och får mig alltid på bra humör :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0