Hoppning med Acke

Dagens ridpass kretsade kring galopp och avstånd. 

Jag hade en upphöjd bom/litet hinder på ena långsidan som jag hoppade över. Passet handlade mest om att ha bra galopp innan, över och efter hindret samt att ha bra ridvägar i galoppen.
Han är mycket lättare i höger galopp, där styrs han lätt och lyssnar riktigt bra.
I vänster varv är han dock väldigt komplicerad. Han svänger ut huvudet mot staketet för att få bra balans och då går allt åt skogen! Sen när man försöker svänga upp honom mot hindret så skjuter han bara ut bogen och in med huvudet som en banan.
Ellinor var snäll och fungerade som en kona. Hon stog nära staketet efter hindret så var jag tvungen att fokusera jätte mycket på att rida rakt fram ända bort till staketet innan jag svängde ut på spåret igen. Sen gjorde jag ju samma sak och använde henne innan hindret istället vilket var riktigt bra det med!

Allt som allt så är jag rätt nöjd med passet och Acke, han försökte verkligen! Vi har inte galopperat så jätte mycket i paddocken eftersom han har dålig "galopp kondition" så han orkar inte så mycket. Men idag blev det mest galopp och han orkade länge!


- Bild på sötisen i vintras -



Kommentarer
Postat av: Kattis

Så söt! :)

2012-04-01 @ 15:39:37
URL: http://Mazuqvikana.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0