Dressyrpasset på Bosse

Dagens mål med ridpasset var att få honom mjuk i sidorna och lydig mellan hand och skänkel för att sedan börja träna ordentligt.
Så började jag med att få honom mjuk i sidorna och det behövdes inte mycket tid då han redan var otroligt mjuk vilket gör mig lite förvånad då han har chillat de senaste dagarna!
Men jag körde ändå en del skolor och skänkelvikningar till uppvärmning.
Efter det tränade jag mycket tempoväxlingar så han skule lyssna på mig och inte behöva hänga sig i handen på mig utan kunna hitta ett eget stöd, även här gick det väldigt bra. Något som är otroligt viktigt med Bosse är att man har tålamod och rider med hela kroppen!
Vi fortsatte i planeringen och jag tränade hans bakkärra en del genom att göra övergångar från skritt->galopp, galopp->skritt.
Han var lite seg i början och ville gärna trava så mycket han kunde, men fram mot slutet så var han riktigt på och lyhörd så det var lättare att få honom i galopp från skritt än trav!

Allt som allt så var han riktigt härlig att rida och han var verkligen med på noterna!
Det blev inget långt pass då jag oftast rider tills mina mål är uppfyllda och det blev de snabbt, så jag red kort men väldigt intensivt.
Det lönade sig verkligen då han började samla sig mer på bakdelen och röra sig mer i uppförsbacke, det är något som är otroligt skönt med Bosse, att han kan samla sig otroligt mycket. Men man får det inte gratis!
Det blev inga bilder från ridpasset, så ni får se lite skillnadsbilder istället :)


-Mars 2012-

-September 2011-

-Oktober 2011-

-Augusti 2006-



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0