Dagens händelse!

Idag fick jag och min syster kasta oss iväg med bilen till våran granne för att hjälpa honom att DRA ut en kalv ur en ko!
Det var så sjukt läskigt då kalvens liv hängde på några minuter och vi slet och vi drog, jag och min syster fick hålla i kossan för att hon inte skulle kasta sig runt.

Men vi fick kämpa där en 5-10 min innan kalven kom ut. Den hade nämligen lagt sig upp och ner och rullat runt inne i magen så den låg på rygg med bakbenen utanför kon.
Så vi fick dra ut den med ett rep som satt knuten runt bakbenen och det såg så läskigt ut när den bara hängde upp och ner utan för kossan, verkligen helt lealös!
Men de andra gnuggade en massa halm på den för att den skulle bli varm och torka, sen drog de fram den till huvudet på kossan så hon kunde slicka rent den, efter några minuter rörde den äntligen på huvudet!

Något nytt jag lärde mig idag var att om djuret har problem med att föda sitt "barn" så kan den krysta så hårt efter att det kommit ut så den krystar ut livmodern, för att förhindra det så ska man ha en hink med kallt vatten ståendes nära så ska man hälla det på runpan på djuret så den drar ihop sig.

Men det här var en ganska rolig dag då jag aldrig sett en ko föda och jag lärde mig något väldigt bra och användbart, så detta var i stort sett en bra dag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0