Dressyr/hopp

Jag blev lite försenad med ridningen idag så när jag hade borstat klart Acke kom Ellinor hem från en kompis och hjälpte mig att leta passande sadel.
Acke har en riktig svår kropp att hitta sadel till. Han har en låg och smal manke, sadelgjorden glider lätt fram eftersom han är lite bukig (även när han inte är tjock), och lite annat som gör det svårt att hitta rätt.
Jag har använt en massa olika sadlar i stallet men alla åker fram och trycker mot benen och klämmer då också åt framtill. Idag testade vi en allroundsadel som inte används av någon, som passade jätte bra!
Sadeln hade inte rört sig alls och gjorden hade bara åkt fram någon centimeter.

Acke har alltid haft lite svårt att acceptera bettet och när man rör på det i munnen, och idag var han lite extra jobbig/svår och det såg inte så trevligt ut. Så Ellis gick upp till stallet och hämtade en halsförlängare.
Jag tyckte att det fungerade riktigt bra och Acke verkade också trivas ganska bra med det i slutet.
Han lärde ju sig att om han inte vill att man kämpar med honom i munnen så är det bara att ta ner huvudet, så jag behövde knappt ha det spänt alls och bara lirka lite med fingrarna så föll han ner med huvudet och var riktigt fin!

Jag har aldrig använt det förut, men det är inte alls så som många säger.
T.ex: hästen lider, den känner sig instängd, det skadar hästen mm.
Han hade fortfarande mycket yta att rör med huvudet på.
Hans "problem" är att han ofta slänger med huvudet när han blir uttråkad eller inte vill något.
Antingen rakt upp i luften så att han nästan nockar mig, eller åt sidan så han tappar balansen haha. Men nu tog det ju emot så då ville han ju inte längre. Så det ska jag fortsätta med lite då och då!

Nu längtar jag grymt mycket till sommaren, det blir ju bara varmare och varmare för varje dag! Och Acke år en sjukt fin kropp och färg på sommaren också ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0