Inför tävling

Jag tänkte berätta vad jag brukar göra inför en tävling, både dagen innan och timmarna innan jag lastar hästen.

Jag ser till att vara uppe i god tid så jag inte behöver stressa mig genom dagen om det skulle vara så att Bosse kanske är extra skitig eller något kanske är sönder.
Så jag går upp vid 8-tiden ungefär, äter frukost och byter sedan om till ridkläder som är okej att smutsa ner.
Sen vid 9, halv 10 går jag ut och tar in Bosse, visiterar honom så han inte är skadad någon stans och kollar även att han inte är halt eller sjuk.
Efter det borstar jag igenom honom, inte så att han är helt skinande ren men fortfarande nogrant.
Om allt är okej med honom så gör jag iordning honom inför ett ridpass.

Vad jag gör när jag rider beror lite på vad jag ska tävla dagen efter, imorgon ska jag tävla dressyr så då behöver jag se till att han är mjuk och följsam i båda sidorna, han ska lyssna på mig och vara uppmärksam på mina hjälper.
Ridpassen kan variera lite i tid, allt mellan en halvtimme och 1,5 timme, det viktiga är att målet med ridpasset är uppfyllt.
Jag brukar även rida igenom dressyrprogrammen/programmet som jag ska rida så jag kan det och jag vet när jag ska förbereda Bosse inför nästa moment.
Imorgon ska jag tävla två LC:1 så det är lite lättare att lära sig än om man ska komma ihåg två stycken och inte blanda ihop dem sen, som tur är har det aldrig hänt mig!

Men efter ridpasset ser jag till att han får så mycket vatten och mat som han behöver och då börjar den riktigt "groomingen". Han ska borstas helt ren, småfläckar ska bort med hjälp av vatten och schampoo, svansen ska tvättas och klippas om det behövs.
När han verkligen är helt ren så slänger jag på honom ett täcke och går ut och går med honom så att han torkar.
Eftersom det är så lerigt i hagarna kommer han få stå inne resten av dagen och under natten.

När Bosse är färdig så ska jag fixa hans och min utrustning och det brukar jag fixa senare på kvällen.
Hans sadel och träns ska smörjas, likaså mina stövlar.
Damaskerna ska tvättas och schabrak ska bytas, nummerlappen ska på stigbygeln och mina tävlingskläder ska fram.
Kameran och filmkameran ska vara tomma och laddade och passet ska ner i kameraväskan så jag inte glömmer det imorgon.

Sen är det dags för mig att få en riktigt bra sömn så jag orkar med nästa dag.
Hoppas ni förstår lite om vad jag brukar göra!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0